Privatizarea CFR Marfă, anulată. Guvernul Ponta nu îşi asumă răspunderea pentru eşec
Colosul feroviar CFR Marfă rămâne în proprietatea statului. Guvernul nu a putut finaliza vânzarea a 51% dintre acţiunile companiei de stat către Group Feroviar Român (GFR) firma care câştigase, în luna iunie, licitaţia de privatizare, contra sumei de 202 miliaone de euro. Mai grav este că nimeni nu îşi asumă eşecul: în timp ce autorităţile aruncă vina supra patronului GFR, Gruia Stoica, cel care nu a plătit preţul convenit în vară, omul de afaceri acuză Ministerul Transporturilor de neîndeplinirea condiţiilor din contract. Privatizarea CFR Marfă seamănă izbitor cu o altă privatizarea “cu cântec”, cea a combinatului chimic Oltchim Râmnicu-Vâlcea, unde, la fel ca şi aici, procesul nu a putut fi finalizat din cauză că cel care a câştigat licitaţia nu a livrat banii.
Vânzarea a 51% din acţiunile pe care le deţine Ministerul Transporturilor la CFR Marfă s-a dovedit o sarcină mult prea grea pentru Guvernul Ponta. Luni, 14 octombrie a expirat perioada de 60 de zile în care, câştigătorul licitaţiei de privatizare, omul de afaceri Gruia Stoica (patronul GFR) ar fi trebuit să livreze în conturile statului suma de 172 de milioane de euro. Acesta a plătit doar avansul de 30 de milioane de euro (garanţie către stat), pe care acum, odată cu anularea privatizării riscă să nu şi-i mai recupereze.
Deşi Stoica a anunţat că nu a plătit suma convenită în contract deoarece statul român nu a îndeplinit condiţiile din contractul de privatizare, ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat că, deoarece GFR nu a achitat banii, licitaţia se anulează şi va fi reluată.
“Astăzi s-a împlinit termenul de 60 de zile , GFR nu a plătit”, a declarat, luni, 14 octombrie, ministrul Transporturilor, care a precizat că statul analizează posibilitatea reţinerii garanţiei de stat depusă de Stoica la semnarea contractului de privatizare.
Contre preşedinte-premier
În timp ce soarta miilor de angajaţi ai CFR Marfă este acum incertă, 1.000 de salariaţi riscând disponibilizarea deoarece colosul feroviar funcţionează pe pierdere, premierul Victor Ponta consideră că eşecul privatizării aparţine preşedintelui Traian Băsescu.
” Acuma însă, ştiţi şi dumneavoastră, după ce preşedintele a dat ordin să fie luaţi toţi de DNA, funcţionarii, pe bună dreptate, sunt foarte temători”, a declarat premierul Victor Ponta, răspunzând unei întrebări referitoare la privatizarea CFR Marfă.
În replică la această declaraţie a premierului, Bogdan Oprea, purtătorul de cuvânt al şefului statului, a remis presei o declaraţie, în care subliniază că funcţionarii şi înalţii funcţionari, inclusiv premierul, trebuie să respecte legea.
“Dacă, însă, vreun funcţionar, vreun membru al Guvernului sau chiar domnul prim-ministru însuşi a încălcat legea, atunci au toate motivele să fie temători”, continuă Bogdan Oprea.
Preşedintele Traian Băsescu a declarat că orice om care priveşte la modul în care se desfăşoară procesul de privatizare a CFR Marfă poate considera că mai devreme sau mai târziu acesta va face obiectul unei anchete.
Din luna iunie, odată cu desemnarea lui Gruia Stoica şi a companiei sale drept câştgători ai licitaţiei de privatizare a CFR Marfă, şeful statului a declarat în repetate rânduri că privatizarea companiei feroviară s-a făcut fraudulos, că Stoica nu are banii necesari pentru cumpărarea pachetului majoritar de acţiuni şi că, în mod sigur, procurorii anticorupţie vor ancheta acest dosar.
Modelul Oltchim, repetat la CFR Marfă
Eşecul vânzării companiei de stat CFR Marfă nu este prima privatizarea eşuată a guvernului Victor Ponta. Anul trecut, realizatorul tv Dan Diaconescu a fost declarat câştigătorul pachetului majoritar de acţiuni al combinatului Olcthim. După un uriaş scandal, soarta miilor de angajaţi ai combinatului chimic falimentar a rămas incertă, după ce exoticul patron al Otv nu a putut achita suma de 45 de milioane de euro pentru a deveni proprietarul Oltchim.
Ca şi în cazul Oltchim, încercarea de privatizare a CFR Marfă ridică o serie de semne de întrebare. De altfel, chiar sunt multe asemănări între cele două cazuri, pornind de la adjudecarea licitaţiilor de către nişte investitori nesiguri din punct de vedere financiar până la fuga de responsabilitate oficialilor din Ministerul Transporturilor.
Privatizare cu scandal. CFR Marfă, aproape de soarta Oltchim
Băsescu îl vrea pe Ponta interimar la Transporturi. Preşedintele amână numirea noului ministru al Transporturilor