CFR Marfă, privatizare contestată. 1.000 de angajaţi vor fi daţi afară

CFR Marfă, privatizare contestată. 1.000 de angajaţi vor fi daţi afară

Compania de stat CFR Marfă nu mai este în proprietatea statului. Omul de afaceri Gruia Stoica a cumpărat 51% din acţiunile companiei feroviare pentru 202 milioane de euro. Deşi autorităţile se declară mulţumite de privatizarea companiei care avea datorii de 370 de milioane de euro, procedura este una contestată. Cei 9.000 de salariaţi ai CFR Marfă nu ştiu dacă vor mai avea un loc de muncă în viitor, iar Consiliul Concurenţei şi Comisia Europeană ar putea anula privatizarea. Motivul? Prin preluarea CFR Marfă, compania Grup Feroviar Român (GFR) se va afla în poziţie de monopol, urmând să deţină o cotă de piaţă de 80% pe segmentul transportului feroviar.

Grup Feroviar Român (GFR), comnpanie care desfăşoară activităţi în transportul feroviar de marfă, şi-a adjudecat joi, 20 iunie, compania CFR Marfă.

Omul de afaceri Gruia Stoica va plăti 202 milioane de euro în 60 de zile pentru 51% din acţiunile colosului feroviar, şi şi-a luat răspunderea pentru investiţii în următorii doi ani de 200 de milioane de euro plus 1,5 milioane de euro costuri de mediu. Procedura nu este totuşi încheiată. Chiar dacă omul de afaceri va achita cele 200 de milioane de euro, din eventuala uniune GFR cu CFR Marfă, ar rezulta un super-monopol privat pe căile ferate în procent de 80%. Din acest motiv, autorităţile aşteaptă rezoluţiile Oficiului Concurenţei şi Comisiei Europene.

Soarta angajaţilor colosului feroviar

Toată lumea se întreabă ce se va întâmpla cu cei 9.000 de angajaţi ai operatorului feroviar de marfă. După o serie de proteste ale sindicaliştilor care au contestat privatizarea şi au anunţat că transportul feroviar va fi “pus pe butuci”, noul proprietar le-a transmis salariaţilor CFR Marfă că nu trebuie să aibă motive de îngrijorare. În tot acest timp ce Guvernul a pregătit o Hotărâre de Guvern prin care 1.000 de angajaţi să primească plăţi compensatorii.

“Să nu aibă motive de îngrijorare, aşa le spun. Cu siguranţă, în anumite puncte este nevoie de restructurare. Dar eu nu mă gândesc strict la restructurare, eu aş vrea să găsim soluţii împreună cu Ministerul Muncii şi cu sindincatele, să vedem ce putem face să nu dăm oamenii afară. Nu este intenţia mea primordială de a da oamenii afară, nu vrem să cream probleme sociale şi m-aş bucura enorm să găsim împreună cu Ministerul Muncii o soluţie prin care să le dăm de lucru altceva”, a declarat Gruia Stoica, proprietarul GFR.

Pe de altă parte, Executivul nu a putut impune companiei GFR să menţină un număr anume de angajaţi la CFR Marfă pe mai mulţi ani şi pregăteşte o hotărâre de guvern prin care aproximativ 1.000 de angajaţi să poată beneficia de plăţi compensatorii, a anunţat Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor.

Ministrul s-a declarat convins că GFR nu a făcut această achiziţie pentru a opera disponibilizări.

Sute de milioane de euro în minus la buget

În cazul CFR Marfă, statul a şters datorii în valoare de 900 de milioane de lei, şi alte datorii ale companiei către entităţi deţinute de stat, la care statul avea de asemenea creanţe. Bugetul a fost privat de nu mai puţin de 1,5 miliarde de lei, deci circa 370 de milioane de euro. Aceşti bani se întorc doar parţial prin intermediul privatizării companiei, în eventualitatea în care Grup Feroviar Român va achita suma promisă. Statul ar urma să încaseze circa 900 de milioane de lei, deci 200 de milioane de euro, valoarea datoriilor şterse fiind de 370 de milioane de euro.

Privatizare prin orice mijloace

Ministerul Transporturilor a dorit cu să privatizeze cu orice preţ compania CFR Marfă. De altfel, vânzarea companiei a fost o condiţie impusă în acordul cu Fondul Monetar Internaţional. În cazul în care Guvernul Ponta nu realiza cu succes procedura de vânzare a 51% din acţiunile CFR Marfă, un viitor acord de împrumut cu FMI nu ar mai fi fost posibil.

Dacă la demararea procesului companiile interesate de preluarea transportatorului de stat trebuiau să aibă o cifră de afaceri de 100 de milioane de euro, suma a fost redusă la 20 de milioane de euro.

După înlesnirea mai multor condiţii impuse companiilor interesate să cumpere CFR Marfă şi după eşecul primei runde în care ofertanţii nu se precalificaseră, Ministerul Transporturilor a putut duce la bun-sfârşit procedura.

Şi preţul de la care a pornit licitaţia a fost unul contestat: 180 de milioane de euro pentru cedarea unui pachet de 51% din acţiunile companiei. Compania de stat CFR Marfă, care exploatează 39.000 de vagoane şi 900 de locomotive, a fost evaluată la doar 360 de milioane de euro, de două ori preţul de fier vechi al vagoanelor şi locomotivelor.

Mai mult decât atât, cele două firme care au mai fost în cursa pentru privatizarea CFR Marfă- OmniTRAX şi asocierea româno-austriacă Transferoviar Grup-Donau Finanz- au anunţat că vor contesta procedura.