test

Zboruri low-cost la preţuri mari. Wizz Air măreşte taxa pentru bagajele de mână fără să anunţe. Românii din străinătate, primele victime

Zboruri low-cost la preţuri mari. Wizz Air măreşte taxa pentru bagajele de mână fără să anunţe. Românii din străinătate, primele victime

Companiile aeriene low-cost, după ce s-au îmbogăţit din transportul românilor care muncesc în străinătate, au început de anul trecut să taxeze mai scump călătoriile. Cea mai recentă scumpire aparţine companiei Wizz Air, care fără să anunţe, a modificat tarifele pentru bagajele de mână. Dacă în urmă cu puţin timp, un pasager care călătorea de la Bucureşti la Bari plătea în afară de preţul biletului, o taxă de 10 euro pentru bagajul de mână (troler mic), acum pentru aceeaşi cursă el va scoate din buzunar cu 5 euro mai mult. Celelalte companii aeriene care operează în România nu percep taxe pentru bagajele de mână.

wizzairCompania Wizz Air, cel mai mare transportator aerian din România după numărul de pasageri, percepe taxe mai mari pentru bagajele de mână aduse de călători la bordul aeronavelor decât cele comunicate în luna octombrie a anului trecut, când oficialii au impus taxarea bagajelor transportate până atunci gratuit. Niciun oficial al Wizz Air nu a anunţat public schimbarea cuantumului taxelor.

Compania aeriană WizzAir anunţa în luna octombrie a anului trecut introducerea unei taxe de 10 euro pentru bagajele mari de mână (troler – 42x32x25 centimetri), în timp ce bagajele de mână mai mici (ghiozdane sau poşete) urmau să fie transportate în continuare gratuit. “Ne aşteptăm ca circa 25% din pasageri să se deplaseze cu un bagaj mare de mână pentru care vor plăti 10 euro”, declara anul trecut Daniel De Carvalho, directorul de comunicare al companiei, citat de bussinesmagazin.ro.

La jumătate de an de la intrarea în vigoare a deciziei, preţul de zece euro/zbor/bagaj de mână mai este valabil doar pe anumite rute. Astfel, pentru o călătorie pe relaţia Bucureşti Otopeni – Bari (Italia), dus-întors, 08- 15.07.2013, preţul pentru un bagaj de mână este de 68 de lei/zbor, adică peste 15 euro/zbor. Bagajul de mână pentru o călătorie dus-întors între Bucureşti Otopeni şi Girona (Spania), 13-16.07.2013, costă 90 de lei/zbor, adică peste 20 de euro/zbor.

“Dacă bagajul dvs. de mână este mai mare decât dimensiunile unui bagaj mic de mână dar nu depăşeşte 56x45x25cm, puteţi să îl luaţi la bordul aeronavei în schimbul unei taxe. Trebuie să aibă loc în compartimentul de deasupra capului. Trebuie să puteţi să-l puneţi în compartimentul de deasupra capului fără ajutor. Dacă plata este achitată pe website, suma la care se ridică taxa este calculată în funcţie de ora programată a zborului şi de data zborului”, se arată pe siteul wizzair.com.

 Cum a devenit low-cost-ul scump

Transportatorul aerian numărul unu în România a avut parte în 2012 de cea mai mică creştere de la intrarea pe piaţa locală, oprindu-se la 2,8 milioane de pasageri, în timp ce rivalii de la Blue Air au raportat tot 1,5 milioane de pasageri, la fel ca în ultimii ani. Peste 4 milioane de pasageri au zburat anul trecut folosind avioanele companiilor low-cost, un nou record pentru aviaţia românească. Wizz Air şi Blue Air, singurii operatori care contează în piaţă – Ryanair zboară doar de la Târgu-Mureş şi Constanţa, iar easyJet şi Germanwings au părăsit România – îşi împart piaţa prin diferitele zone de influenţă. Dacă Wizz Air controlează Ardealul şi Banatul prin cursele de la Târgu-Mureş, Cluj-Napoca, Arad şi Timişoara, rivalii de la Blue Air deţin supremaţia în zona Moldovei prin aeroportul pe care îl deţin la Bacău. “Dacă ne uităm cum s-a format clientela companiilor low-cost, e clar că românii care muncesc în străinătate şi ajungeau acolo cu autocarul au trecut acum la avion”, spunea în urmă cu ceva timp Antoniu Niţu, şeful Lufthansa Aerotravel City Center, una dintre principalele agenţii de turism din România, explicând motorul principal al dezvoltării acestui segment de piaţă.

Ultimii cinci ani au adus tot mai mulţi pasageri în aeronavele celor două companii, iar numărul de destinaţii înspre care se poate zbura din România a ajuns la circa 70. Bătălia cea mare se dă însă pentru Bucureşti, principalul punct de referinţă în transportul aerian, unde companiile a trebuit să renunţe la operarea pe aeroportul Băneasa şi să se mute pe Otopeni, asta implicând scumpirea biletelor.

Preţuri mai mari la bilete

Mutarea de pe aeroportul Băneasa pe Otopeni sau “cel mai rău lucru care se putea întâmpla aviaţiei”, după cum spunea Jozsef Varadi, directorul Wizz Air, însemna cel puţin patru euro în plus încasaţi de la pasageri la fiecare bilet.

În plus, aproape un milion de pasageri s-au văzut nevoiţi să plătească mai mult pentru un bilet de avion după ce compania aeriană low-cost Wizz Air a decis să facă un ban în plus şi din bagajele de mână. Altădată gratuit, trollerul de mici dimensiuni luat în cabina avionului urma să coste cel puţin zece euro.

Un calcul simplu arată că preţul unui bilet dus-întors a crescut cu cel puţin 50 de euro în 2012, dacă luăm în calcul cei zece euro în plus rezultaţi din mutarea zborurilor de la Băneasa la Otopeni, 20 de euro din creşterea taxelor de aeroport din Spania (măsură impusă din cauza crizei de autorităţile spaniole) şi alţi 20 de euro din taxarea bagajelor de mână.

Curse low cost şi pentru moldoveni

În această lună, compania Wizz Air a anunţat că va efectua curse low-cost pe două noi rute: Chişinău- Roma şi Chişinău-Veneţia. Primele zboruri cu tarif mic vor fi efectuate începând cu 24 septembrie. “Biletele pot fi cumpărate deja pe site-ul wizzair.com . Rutele vor fi operate de două ori pe săptămână”, a anunţat Gyorgy Abran, directorul comercial al companiei. Astfel, compania Wizz-Air planifică să transporte 60.000 de pasageri pe aceste două curse ce fac legătura dintre Chişinău şi Italia. “Avem deja două companii low-cost care efectuează rute de Aeroportul Chişinău, dar nu sunt low-costuri clasice pe care le-au aşteptat cetăţenii. Planurile sunt destul de ambiţioase.Până în prezent nu am avut astfel de preţuri la bilete”, susţine Petru Jardan, directorul Aeroportului.