România se transformă în cimitirul auto al Europei
Odată cu modificarea taxei de primă înmatriculare, piaţa de autoturisme second hand importate în România a înregistrat o creştere considerabilă (64%) faţă de anul trecut. Din păcate, acesta nu este un lucru tocmai bun. Din cauza faptului că timbrul de mediu presupune plata unei sume foarte mici pentru maşinile cu norme de poluare non-euro, euro 1 sau euro 2, adică autoturisme mai vechi de 10 ani, ţara noastră a devenit cimitirul auto al Europei.
Românii au o afinitate pentru maşinile foarte vechi. Pe lângă faptul că preţul de achiziţie este mic, pentru autoturismele vechi şi valoarea timbrului de mediu este foarte mică. De aceea, din cele peste 184.000 de maşini înmatriculate în România pentru prima dată, în primele opt luni ale acestui an, mai mult de jumătate (52%) sunt mai vechi de zece ani, potrivit unei analize realizate de auto.ro. Mai mult, dintre acestea numai 36.000 sunt autoturisme noi. Cu toate că maşinile noi înmatriculate în România au înregistrat în luna august o creştere cu 25% faţă de luna august 2012, în cele 8 luni aferente anului în curs s-a înregistrat un declin vizibil, pe piaţa maşinilor noi. Dacia conduce detaşat topul înmatriculărilor de maşini noi şi se menţine la acelaşi nivel cu anul trecut, urmează Volkswagen, Skoda, Ford şi Renault.
Statul a inventat taxa auto în 2007
Odată cu intrarea în Uniunea Europeană, în 2007, statul român a “inventat” o lege prin care să stopeze aducerea pe drumurile din România a maşinilor vechi, mari poluatori ai mediului. Prin sume exorbitante care trebuiau plătite la înmatriculare, autorităţile de la Bucureşti considerau că vor stopa importul rablelor şi vor încuraja achiziţionarea maşinilor noi, ceea ce ar fi generat şi sume importante la bugetul de stat. Numai că nu a fost aşa. După cinci ani de la adoptarea taxei, lucrurile s-au schimbat radical, întrucât formula actuală a taxei de mediu a ajuns să favorizeze importul rablelor. “Adoptarea timbrului de mediu a avut un impact direct asupra structurii importurilor de maşini second hand. Ponderea ridicată a autoturismelor vechi este un rezultat al modului în care este concepută această taxă, dar şi a puterii scăzute de cumpărare a populaţiei din România”, a declarat Sergiu Gamureac, Director Executiv Auto.ro.
Timbrul de mediu poluează mai mult
În data de 15 martie 2013 a intrat în vigoare noua taxă auto sub denumirea de timbru de mediu. Ca un paradox, din cauza acestuia, gradul de poluare a crescut. Implementarea acestei noi modalităţi de taxare a adus mai multe efecte negative.
Taxa a păstrat aceleaşi cote din anii precedenţi pentru maşinile cu tehnologie Euro 5, dar a crescut considerabil pentru maşiniile cu Euro 4 şi Euro 3, în timp ce maşinile cu tehnologii mai puţin avansate, deci mai vechi şi care poluează mai mult, respectiv, Euro 2, Euro 1 şi Non-Euro, au beneficiat de reduceri semnificative, sumele plătite de cumpărători fiind aproape simbolice. Dar care este raţionamentul? Premisa de la care pornea această nouă taxă era „poluatorul plateste” şi atunci, cum se face că maşinile care poluează mai mult plătesc mai puţin. Plecând de la acest paradox, samsarii au fost cei care au speculat. Rablele europenilor, maşini vechi de aproape 15 ani, au fost cumpărate de intermediari cu 500-1.000 de euro şi vândute în România şi cu 3.000 de euro.
Vânzările de maşini noi, situaţie critică
În ţara noastră sunt prezenţi doi constructori importanţi, Dacia–Renault şi Ford, însă sunt nemulţumiţi de faptul că mai milt exportă decât vând pe piaţa din România. Constructorii de automobile susţin că timbrul de mediu a distrus piaţa auto locală, exportul fiind singurul segment care a salvat vânzările de maşini din ultimii ani. Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) , a precizat că vânzările de autoturisme noi au scăzut puternic în ultimii ani. “Piaţa este catastrofală. Este un dezastru. Singurul lucru care ne-a salvat a fost exportul. Nu sunt duşmanul celor care vând maşini second-hand, dar nu mă pot împăca cu această realitate criminală. Acest timbru de mediu ne-a distrus. Ştiu că unele decizii sunt politice, dar cum să încurajezi dezvoltarea când ai o piaţă care nu spune nimic. Nu există o altă ţară în lume care produce masini şi care vinde atât de puţin pe piaţa locală”, a spus Stroe, potrivit Capital.
Românilor le plac autoturismele de lux
În primele opt luni ale anului au fost înmatriculate 140 de maşini de lux, în 24 de judeţe şi în Capitală. În topul judeţelor ale căror parcuri auto s-au îmbogăţit cu cele mai multe astfel de autoturisme se află Timişul, Clujul şi Ilfovul, cele mai căutate branduri de lux fiind Mercedes-Benz, Bentley, Porsche şi Lamborghini. Românilor le-au plăcut întotdeauna maşinile luxoase. Aceasta este încă o mentalitate care duce la achiziţonarea unor maşini foarte vechi. Cei care nu au posibilitatea să conducă o maşină de lux precum cele menţionate, cu maximum trei mii de euro pot cumpăra firma, Audi, BMW sau Mercedes, dar mai vechi de 10 ani.
CITESTE SI: