Cum trebuie transportate mărfurile periculoase?
Fiecare transport legal de mărfuri periculoase este posibil în baza unor reglementări, stabilite ca urmare a încheierii unor acorduri internaționale la nivelul Uniunii Europene, dar și în baza legislatiei în vigoare de la nivelul fiecarei țări de tranzit.
Menirea acestui cadrul legislativ specific este de a controla acest tip de transport pe cale rutieră și de a reduce pe cât de mult posibil accidentele pe drumuri publice și daunele cauzate oamenilor, mijloacelor de transport sau bunurilor.
Transporturile rutiere de mărfuri din această categorie aparte se derulează în conformitate cu Acordul european referitor la transportul rutier internațional al mărfurilor periculoase (ADR).
Care sunt clasele de mărfuri periculoase?
Mărfurile considerate periculoase sunt acele substanțe care, prin natura lor fizico-chimică, pot aduce daune persoanelor, mediului înconjurător samd. Conform ADR, clasele de mărfuri periculoase sunt următoarele:
- Clasa 1 – substanțe și obiecte explozive
- Clasa 2 – gaze
- Clasa 3 – lichide inflamabile
- Clasa 4.1 – substanțe solide inflamabile, substanțe autoreactive și substanțe explozive, desensibilitizate solide
- Clasa 4.2. – substanțe care se aprind spontan
- Clasa 4.3 – substanțe care, la contactul cu apa, degajă gaze inflamabile
- Clasa 5.1 – substanțe comburante
- Clasa 5.2 – peroxizi organici
- Clasa 6.1 – substanțe toxice
- Clasa 6.2 – substanțe infecțioase
- Clasa 7 – substanțe radioactive
- Clasa 8 – substanțe corozive
- Clasa 9 – substanțe și obiecte periculoase diverse
Documente necesare pentru transportul marfurilor periculoase
In baza reglementarilor stabilite la nivelul UE prin Acordul european referitor la trasporturile nationale si transporturile internationale de marfuri periculoase, sunt necesare urmatoarele documente, pentru a putea fi posibile aceste expeditii specifice:
- licență de transport și licență de execuție pentru vehiculele utilizate la transportul mărfurilor periculoase (după caz);
- cerere la Autoritatea Rutiera Romana (ARR), ce poate fi descarcata de pe internet; in cazul unei astfel de expeditii, se va bifa pe cererea tipizata respectiva “transport – marfuri si deseuri periculoase”;
- certificat de agreere pentru vehiculul desemnat sa transporte marfurile, eliberat de Registrul Auto Roman – R.A.R. (conform tipului de marfa ADR transportat);
- certificat ADR de pregatire profesionala, eliberat de Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea Rutieră Română (ARR), conducătorilor care transportă mărfuri periculoase;
- permis de conducere mai vechi de un an de la data eliberarii acestuia, apartinand conducatorului care transporta marfuri periculoase.
Alte aspecte de bifat pentru acest tip de transport
Mai sunt necesare:
- desemnarea unui consilier de siguranță, care va deține la rândul său un certificat de pregătire profesională pentru mărfuri periculoase, eliberat de Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea Rutieră Română (ARR);
- dotări și echipamente necesare pentru vehiculul rutier, conform prevederilor ADR;
- panouri și etichete pentru semnalizarea pericolului;
Ce face un consilier de siguranță?
Entitățile care ambalează, umplu, încarcă, expediază, transportă sau descarcă mărfurile periculoase sunt obligate prin lege să desemneze cel puțin un consilier de siguranță pentru transportul mărfurilor periculoase.
Obligațiile principale ale consilierului de siguranță:
- Monitorizarea respectării reglementărilor care guvernează transportul mărfurilor periculoase;
- Consilierea entității respective cu privire la transporturile de mărfuri periculoase;
- Pregătirea unui raport anual către conducerea companiei respective, referitor la activitățile de transport mărfuri periculoase.
Alte responsabilități:
- Monitorizarea și coordonarea aplicării procedurilor ce trebuie îndeplinite, precum și a tuturor măsurilor de siguranță stipulate în legislația specifică;
- Investigarea și raportarea tuturor accidentelor și incidentelor, pe baza unui raport-tip, regăsit în metodologia ADR, la secțiunea 1.8.5;
- Consilierea cu privire la aspectele cu potențial negativ în ceea ce privește siguranța.
Consilierul de siguranță pentru transporturile de mărfuri periculoase trebuie să fie titularul unui certificat de pregătire profesională, obtinut după absolvirea unui curs de pregătire profesională și promovarea examenelor corespunzătoare uneia dintre următoarele specializări:
- Explozivi – clasa 1;
- Gaze – clasa 2;
- Materiale radioactive – clasa 7;
- Lichide și solide – clasele 3, 4.1, 4.2, 4.3, 5.1, 5.2, 6.1, 6.2, 8 și 9;
- Carburanți lichizi – Nr. ONU 1202, 1203, 1223, 3475 și carburantul de aviație clasificat cu Nr. ONU 1268 sau 1863.
Transportul marfurilor periculoase: ambalare și marcare
În cazul ambalării, substanțele (altele decât cele din clasele 1, 2, 5.2, 6.2 și 7 și altele decât cele autoreactive din clasa 4.1) sunt alocate grupelor de ambalare în funcție de gradul de pericol pe care îl prezintă.
Obiectele nu sunt alocate unei grupe de ambalare. În scopul ambalării, orice prescripție referitoare la nivelul de performanță este prevăzută în instrucția de ambalare aplicabilă.
În scopul ambalării mărfurilor periculoase ce urmează a fi transportate, orice prescripție referitoare la nivelul de performanță este prevăzută la instrucția de ambalare aplicabilă:
- Grupa de ambalare I – Substanțe foarte periculoase
- Grupa de ambalare II – Substanțe mediu periculoase
- Grupa de ambalare III – Substanțe puțin periculoase
Ambalajul neîncadrat în limitele prevăzute pentru cantitățile limitate sau exceptate, trebuie să fie conceput și construit în conformitate cu prevederile ADR și trebuie să fi fost încercat (ex: teste la cădere, stivuire și condițiii de presiune ridicată), pentru a putea fi ulterior omologat.
În cazul ambalajelor pentru mărfuri lichide și solide omologate ONU, acestea trebuie să fie marcate cu prefixul “UN”, iar ambalajele omologate doar pentru RID/ADR poartă marca “RID/ADR’, fiind urmate de coduri care sunt prevăzute în partea 6 din ADR.