test

Gruia Stoica a cumpărat CFR Marfă cu 200 de milioane de euro

Gruia Stoica a cumpărat CFR Marfă cu 200 de milioane de euro

Grup Feroviar Român (GFR), companie care desfăşoară activităţi în transportul feroviar de marfă, şi-a adjudecat CFR Marfă. Compania controlată de omul de afaceri Gruia Stoica va plăti 202 milioane de euro în 60 de zile pentru 51% din acţiunile colosului feroviar, şi şi-a luat răspunderea pentru investiţii în următorii doi ani de 200 de milioane de euro plus 1,5 milioane de euro costuri de mediu. Procedura nu este totuşi încheiată. Chiar dacă omul de afaceri va achita cele 200 de milioane de euro, din eventuala uniune GFR cu CFR Marfă, ar rezulta un super-monopol privat pe căile ferate în procent de 80%. Din acest motiv, autorităţile aşteaptă rezoluţiile Oficiului Concurenţei şi Comisiei Europene.

Grup Feroviar Român (GFR) a fost declarat joi, 20 iunie, câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 milioanelei (200 de milioane de euro) plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu.

În ultima etapă a privatizării a participat doar GFR, după ce asocierea româno-austriacă Transferoviar Grup – Donau Finanz şi compania americană OmniTRAX s-au retras.

Grup Feroviar Român este al doilea mare operator de transport feroviar de marfă din România şi face parte din grupul Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica.

Fenechiu: “A ieşit fumul alb”

“După şapte ore de negocieri, a ieşit fumul alb. Putem declara un câştigător în competiţia de privatizare la CFR Marfă”, a spus ministrul Transporturilor, liberalul Relu Fenechiu.

În sarcina omului de afaceri Gruia Stoica, cel care controlează Grup Feroviar Român, rămâne acum achitarea banilor conveniţi în contractul de privatizare. Stoica a declarat că va plăti cele peste 200 de milioane de euro în termenul prevăzut pentru că altfel riscă să piardă garanţiile depuse în valoare de 28 de milioane de euro.

“Dacă eu nu plătesc aceşti bani, risc să pierd 28 de milioane de euro. 10 milioane din scrisoarea de garanţie pe care am depus-o la Ministerul Transporturilor şi alte 18 milioane. Comisia de privatizare, tocmai din acest motiv să nu se întâmple să ajung în situaţia de a nu plăti, a cerut o suplimentare de 18 milioane de euro, în termen de 30 de zile, pentru a demonstra că avem aceşti bani. Nu cred că aş fi putut să risc 28 de milioane  de euro de dragul de a lua un trofeu sau de dragul de de a fi, cum se zice în limba română, o zi primar”, a declarat Gruia Stoica.

Acesta a precizat că deţine o parte din bani însă marea majoritate va fi din creditări pentru că “nu cred că acum are cineva 200 de milioane de euro cash”.

Procedură contestată

“În schimb, cele două firme care au mai fost în cursa pentru privatizarea CFR Marfă- OmniTRAX şi asocierea româno-austriacă Transferoviar Grup- Donau Finanz- au anunţat că vor contesta procedura.

Problemele la transporturi nu se opresc, deşi privatizarea s-a realizat. Sindicaliştii au protestat în faţa Ministerului Transporturilor şi au acuzat autorităţile că prin privatizare se încearcă disponibilizarea angajaţilor şi “distrugerea căii ferate”.

 Privatizare prin orice mijloace

Ministerul Transporturilor a dorit cu să privatizeze cu orice preţ compania CFR Marfă. De altfel, privatizarea companiei a fost o condiţie impusă în acordul cu Fondul Monetar Internaţional. În cazul în care Guvernul Ponta nu realiza cu succes procedura de vânzare a 51% din acţiunile CFR Marfă, un viitor acord de împrumut cu FMI nu ar mai fi fost posibil. Dacă la demararea procesului companiile interesate de preluareatransportatorului de stat trebuiau să aibă o cifră de afaceri de 100 de nmilioane de euro, suma a fost redusă la 20 de milioane de euro.

După înlesnirea mai multor condiţii impuse companiilor interesate să ncumpere CFR Marfă şi după eşecul primei runde în care ofertanţii nu se precalificaseră, Ministerul Transporturilor a putut duce la bun-sfârşit procedura.

Şi preţul de la care a pornit licitaţia a fost unul contestat: 180 de milioane de euro pentru cedarea unui pachet de 51% din acţiunile companiei. Compania de stat CFR Marfă, care exploatează 39.000 de vagoane şi 900 de locomotive, a fost evaluată la 360 de milioane de euro, de două ori preţul de fier vechi al vagoanelor şi locomotivelor. Transportatorul feroviar de marfă a încheiat anul 2011 cu o cifră de afaceri de 261 de milioane de euro şi cu pierderi de 22 de milioane de euro.

Ponta, prudent după privatizarea Oltchim

Premierul Victor Ponta a declarat, după anunţul privind privatizarea CFR Marfă, că Grupul Feroviar Român, care a câştigat licitaţia, nu este “un escroc cu două pungi de bani, ca in cazul Oltchim”, referindu-se la Dan Diaconescu, ci un mare investitor cu capital românesc.  “Este o firmă mare, contributoare la bugetul de stat şi cu vreo 10.000 de angajaţi. N-am nimic cu investitorii străini, sunt bineveniţi, dar cred că e foarte bine să avem şi investitori români”, a afirmat Victor Ponta. Premierul le-a transmis angajaţilor care se tem de concedieri că privatizarea  e singura alternativă la faliment, dar că probabil nu vor fi salvate toate locurile de muncă. “I-am auzit pe oameni, e foarte importantă teama lor, spuneau că nu vor să se privatizeze, să nu ajungă ca Oltchim. Dacă Oltchim se privatiza la timp, se salva. Dacă noi, cu un miliard jumătate datorii strânse, fără plan de restructurare, lăsam CFR aşa, se ducea in faliment. Procedura nu e făcută de dragul FMI, ca să ne laude, ci pentru a salva funcţionarea CFR Marfă, cele mai multe din locurile de muncă. Nu cred că cineva o să spună că mai e nevoie de absolut toţi, dar e vorba de salvat cele mai multe dintre locuri de muncă şi investiţii ca CFR Marfă să reziste pe piaţă”, a spus şeful Guvernului.

gruia_stoicaGruia Stoica, magnat feroviar

Gruia Stoica, omul pe care premierul Victor Ponta ni-l prezintă drept un salutar investitor român, este cel despre care presa a scris în repetate rânduri că a fost principala căpuşă de la CFR Marfă. A început să facă afaceri cu fier vechi, a recuperat câteva zeci de vagoane pentru bulgari, apoi, începând cu   anul 2000, când şi-a înfiinţat Grup Feroviar Român, a păşit mereu pe urmele CFR Marfă.

În anul 2000, odată cu liberalizarea pieţei de transport feroviar, Gruia Stoica a înfiinţat Grup Feroviar Român. S-a concentrat pe preluarea contractelor, apoi a directorilor CFR şi, nu în ultimul rând, preluarea unei părţi din materialul rulant al CFR Marfă. În 2006, aceasta a fost una dintre cele mai mari lovituri şi a constat în crearea companiei Rolling Stock Company, în asociere cu CFR şi Raiffeisen Bank. Ingineria s-a soldat cu trecerea a mii de vagoane de marfă de la societatea de stat la nou înfiinţata societate, adică la Gruia Stoica. Este vorba despre 6.400 de vagoane de marfă şi despre 79 de locomotive din aşa-zisul ,,parc rece”.

Pas cu pas, Grup Ferviar Român a luat de la CFR cei mai importanţi clienţi, de la Petrom şi Conpet, la Compania Naţională a Huilei, Holcim, ArcelorMittal Galaţi, Shell Gaz România, Rafo, Rompetrol sau Lukoil. CFR Marfă era constant descalificată de la licitaţii, din cauza datoriilor acumulate.

GFR a ajuns să ocupe 25-30% din piaţă, iar după înghiţirea CFR Marfă va ajunge la 80%. O poziţie de monopol care are nevoie de avizul Consiliului Concurenţei.