CFR Călători, în viteză spre faliment
Compania Naţională de Transport Feroviar de Călători (CFR Călători) se afundă în faliment. Compania reuşeşte să reabiliteze doar 10 km de cale ferată pe an, din cei 8.000 de kilometri care necesită reparaţii capitale, ceea ce înseamnă că va reuşi să finalizeze întreaga reţea naţională în 800 de ani, mai precis în anul 2813. În România, CFR Călători a înregistrat întârzieri în 2012 care, cumulate, ajung la cinci ani.
Reparaţii cu viteza melcului la reţeaua de cale ferată. Compania Naţională de Transport Feroviar de Călători – CFR Călători are întârzieri mari la programul de reparaţii capitale, pe circa 8.000 de kilometri din cei 10.700 km de reţea, şi reuşeşte să reabiliteze anual doar 10 kilometri, a declarat luni, 30 septembrie, Jean Nicolaos, director Strategie şi Relaţii Internaţionale în companie.
“Din păcate, avem mari rămâneri în urmă la reparaţiile capitale, ele fiind cele care menţin în viaţă reţeaua. Dacă până în 1989 făceam cam 300 km de reparaţii capitale pe an, astăzi din cauza lipsei fondurilor necesare facem 10 km pe an, ceea ce este practic insuficient. Nefăcând reparaţii capitale,trebuie să introducem restricţii de viteză”, a afirmat Nicolaos.
În prezent trenurile de călători circulă cu o viteză medie comercială de 46 km/oră, iar cele de marfă rulează la 23 km/oră.
Reparaţiile capitale pentru cei 8.000 de kilometri ar presupune investiţii de peste 10 miliarde de euro, bani care nu există la ora actuală. Lipsa reparaţiilor duce la scăderea vitezei trenurilor, acest fapt ducând inevitabil la întârzieri ale trenurilor de călători.
Faliment şi întârzieri
Lipsa de performanţa de la CFR Călători a făcut ca în fiecare an cei care ales să călătorească cu trenul să fie tot mai puţini. Compania a vândut anul trecut mai puţin de 49 de milioane de bilete, astfel că numărul celor care călătoresc cu trenul este de zece ori mai mic decât înainte de Revoluţie. În 1989, se vindeau aproximativ 470 de milioane de bilete. Scăderea numărului de călători poate fi pusă şi pe seama întârzierilor mari pe care le au trenurile. Anul trecut, garniturile CFR Călători au cumulat întârzieri de 2, 6 milioane de minute. Asta înseamnă 1.800 de zile sau aproape cinci ani. Nu putem spune însă că este o situaţie singulară. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi în anii trecuţi.
În aceste condiţii, transportul rutier de persoane s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani. Pe toate rutele importante există concurenţă din partea autocarelor şi microbuzelor care prin durata călătoriei, preţ, dar şi prin confortul oferit reuşesc să fure clienţii de pe calea ferată. În plus, din anii ’90 încoace, parcul auto al românilor s-a triplat, iar mulţi au renunţat la călătoriile cu trenul pentru a se deplasa cu maşina personală.
Pierderi de 400 de milioane de lei
CFR Călători are prevazute pentru 2013 pierderi de peste 400 milioane lei. Pierderile ar putea fi şi mai mari, mai ales că, recent, Curtea Europeană de Justiţie a decis că toate companiile feroviare trebuie să plătească o serie de compensaţii pasagerilor pentru întârzieri. Compensaţiile se plătesc chiar dacă aceste întârzieri au fost provocate de cauze extraordinare, care nu ţin de controlul companiilor, a decis instanţa juridică supremă a Uniunii Europene.
Potrivit legislaţiei europene, operatorii feroviari trebuie să ramburseze un sfert din preţul biletului pentru întârzieri de până la două ore şi 50% din preţ pentru întârzieri mai mari.
Compania operează trenuri pentru peste 350 de rute în trafic intern şi în trafic internaţional. Dintre acestea, rutele în trafic internaţional reprezintă 3%. În prezent, CFR Călători operează la nivel naţional un număr zilnic de 1.103 trenuri de călători, din care 6 trenuri IC (InterCity), 220 trenuri IR şi 877 trenuri R. Parcul de vagoane utilizat este de aproximativ 1.000 de unităţi.
La sfârşitul lunii iulie, compania avea 13.891 de salariaţi, cu 149 mai puţini decât la începutul anului.