Băsescu îl vrea pe Ponta interimar la Transporturi. Preşedintele amână numirea noului ministru al Transporturilor
Preşedintele Traian Băsescu face din nou jocurile politice. Şeful statului a amânat numirea în funcţia de ministru al Transporturilor, liberalul Ovidiu Silaghi, preferând ca ministerul să fie condus temporar de premierul Victor Ponta. Băsescu i-ar fi cerut lui Victor Ponta să continue interimar la Transporturi timp de 45 de zile, până la finalizarea privatizării companiei de stat, CFR Marfă. În schimb, npremierul nu este de acord şi consideră acţiunile preşedintelui drept “un joc politic extrem de neserios”. În caz de remaniere, preşedintele ţării are dreptul, potrivit Constituţiei, să refuze o singură dată propunerea de ministru înaintată de primul-ministru.
Plecarea lui Relu Fenechiu de la conducerea Ministerului Transporturilor în urma condamnării sale la cinci ani de închisoare cu executare a deschis calea negocierii între Uniunea Social-Liberale şi Palatul Cotroceni. În timp ce liberalii doresc ca Ovidiu Silaghi să fie succesorul lui Fenechiu, preşedintele Băsescu se opune. Acesta ar dori, conform declaraţiilor lui liderului PNL, Crin Antonescu, ca premierul Victor Ponta să fie ministru interimar în continuare, timp de 45 de zile, atât cât îi permite legea. Miza?
Băsescu doreşte ca finalizarea procesului de privatizare a CFR Marfă să fie supervizată de premier.
Grupul Feroviar Român (GFR), condus de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat, pe 20 iunie, câştigătorul licitaţiei pentru preluarea a 51% din CFR Marfă. Preţul oferit de GFR a fost de 202 milioane de euro, sumă pe care o va plăti în termen de 60 de zile, compania luându-şi angajamentul să investească alte 200 de milioane de euro.
Şeful statului l-a invitat, sâmbătă, 20 iulie, pe liderul liberal Crin Antonescu, la Palatul Cotroceni, pentru a discuta despre numirea lui Ovidiu Silaghi în fruntea Ministerului Transporturilor. Întrevederea s-a lăsat însă cu un rezultat-surpriză, mai ales pentru liberali, care s-au trezit cu Victor Ponta ministru interimar la Transporturi pentru următoarele 45 de zile, atât cât permite Constituţia. “Decizia preşedintelui este, luând act de propunerea noastră, să lase să curgă interimatul domnului prim-ministru Ponta în fruntea Ministerului Transporturilor vreme de 45 de zile, în ideea că va finaliza contactul de privatizare al CFR Marfă”, a spus Crin Antonescu, într-o emisiune tv “Argumentul domniei sale e că procesul respectiv de privatizare a fost dus până acum de fostul ministru Relu Fenechiu şi de primul ministru şi, ca atare, fiind o acţiune pe care ei au gândit-o, să o ducă la capăt”, a adăugat Antonescu. Poziţia premierului Victor Ponta nu s-a lăsat aşteptată, acesta intervenind telefonic în emisiune pentru a lămuri lucrurile. “Este un joc politic, dar extrem de neserios, şi sunt destul de îngrijorat pentru că, în ultimul timp, văd o serie de manifestări extrem de neserioase. Ministerul Transporturilor va fi efectiv condus, ca şi acum, de secretarul de stat Ghibu. Eu semnez, dar nu am timp şi nici nu ar fi normal ca primul ministru să se mute la Ministerul Transporturilor. CFR Marfă sau orice altceva reprezintă lucruri pe care oricum mi le asum, se aprobă prin hotărâri de guvern pe care le semnez ca prim-ministru. Şi nu pot sta decât 45 de zile, deci nu are nicio logică ideea asta”, a fost replica premierului.
Ponta a declarat că se teme că Traian Băsescu i-ar putea face un dosar penal cât e interimar la Transporturi.
Ponta l-a propus pe Silaghi
Premierul Victor Ponta l-a nominalizat pentru şefia Ministerului Transporturilor pe liberalul Ovidiu Silaghi şi a trimis luni, 22 iulie, propunerea Administraţiei Prezidenţiale. Gyorgy Frunda, consilier onorific al premierului Victor Ponta, a declarat că, dacă preşedintele Băsescu respinge numirea lui Ovidiu Silaghi la Ministerul Transporturilor, premierul îl poate propune din nou tot pe acesta, iar şeful statului nu mai poate refuza desemnarea
“Politic şi juridic, ca finalitate, decizia Guvernului până la urmă trebuie să fie acceptată de către preşedinte. Chiar dacă el nu este de acord cu numirea unui ministru, în speţă a domnului Silaghi, şi respinge numirea acestuia, Guvernul poate face a doua oară aceeaşi numire şi atunci preşedintele nu are încotro”, a declarat Frunda.
Liberalii, spectatori
Ce se ascunde în spatele acestei decizii a preşedintelui? Sociologul Alfred Bulai nu exclude ca în spatele acestei strategii să se ascundă o înţelegere între preşedinte şi premier. “Dacă această privatizare se va finaliza cu succes, evident că meritele vor fi ale lui Ponta, şi nu ale liberalilor, care vor rămâne telespectatori. De fapt, chiar în interiorul Guvernului, cei mai mulţi miniştri liberali sunt telespectatori. Deci nu este exclus ca Victor Ponta să-i fi cerut lui Traian Băsescu acest mandat interimar”, spune Bulai. Sociologul crede că indiferent dacă CFR Marfă se va privatiza ori nu, Ponta va ieşi câştigător. “Este clar că premierul vrea ca liberalii să fie cât mai puţin implicaţi în deciziile importante ale Guvernului.De aceea, dacă Ponta va semna contractul de privatizare, va părea un succes. Dacă nu se va concretiza privatizarea, Ponta va da vina pe Relu Fenechiu, cel care a purtat negocierile. Deci premierul poate bifa numai un succes”, a conchis Bulai.
Politologul Sorin Bocancea crede că Traian Băsescu joacă la două capete. “Acesta este modul lui Traian Băsescu de a face politică. Preşedintele vrea să-i ţină în şah pe Victor Ponta şi pe Crin Antonescu. De această dată este un şah la Victor Ponta. După ce premierul a fost de partea lui Relu Fenechiu, acum preşedintele îl lasă să-şi asume până la capăt aprecierile la adresa fostului ministru. “Nu poţi să spui că nu ai reuşit să finalizezi privatizarea, după ce l-ai lăudat pe Fenechiu”. Aşa gândeşte Băsescu”.