Preţurile carburanţilor, în aer. Cît va costa benzina în cazul unui conflict în Siria

Preţurile carburanţilor, în aer. Cît va costa benzina în cazul unui conflict în Siria

Deşi veniturile românilor s-au micşorat considerabil, în ultimii ani, din pricina crizei, preţurile carburanţilor au crescut constant. Preţul lor a crescut în 5 ani cu 30%. Mai mult, preţul carburanţilor ar putea să crească din nou, până la 7 lei/litrul (1,56 euro) din cauza crizei din Siria, din cauza scumpirii barilului de petrol şi din posibila devalorizare a leului în faţa dolarului.

Spre disperarea românilor, preţurile carburanţilor ar putea să crească din nou, până la 7 lei/litrul (1,56 euro). Companiile locale de distribuţie a carburanţilor profită de orice ocazie pentru a majora preţurile la pompă.
De data aceasta, tensiunile din Siria au dus cotaţia barilului de ţiţei la 115 dolari, iar estimările sunt că ar putea ajunge la 150 de dolari în cazul izbucnirii războiului în Orient. Numai în ultimele trei luni, cotaţiile au crescut cu 12 procente.
Tarifele la carburanţi au crescut îngrijorător în ultimele săptămâni. După ce în prima jumătate de an am avut o stabilizare a preţului sub valoarea de 6 lei pe litru (1,34 euro), acum cel mai scump sortiment de benzină se apropie de valoarea record de 7 lei pe litru.
De multe ori, companiile petroliere spun că preţurile la pompă cresc nu doar din cauza cotaţiilor internţionale, ci pentru că au costuri logistice mari. De exemplu, plătesc 75 de lei la fiecare tonă de ţiţei transportat între sonde, rezervoare şi rafinării. Compania care deţine aceste conducte se apără şi
spune că preţurile la pompă nu sunt dictate de tarifele de transport. Cea mai mare scumpire dintr-un an a fost de aproape 14 procente, între 2010 şi 2011, în timp ce anul trecut am avut preţuri constante, cu o creştere de sub unu la sută.
Jumătate din preţul unui litru de carburanţi ajunge la stat, sub formă de taxe, accize şi impozite.

Campioni la scumpiri

În România benzina s-a scumpit cu 4,3%, la preţuri calculate în euro, iar motorina cu 3%, potrivit datelor centralizate de energy.eu, un portal de referinţă în domeniu. Între timp, la bulgari preţurile chiar au scăzut uşor, iar la unguri au crescut cu puţin peste 1%. Companiile petroliere locale spun că la baza acestor scumpiri stă majorarea cotaţiilor produselor petroliere.
“În perioada 22 – 29 august 2013, fluctuaţiile preţurilor produselor petroliere au fost determinate în cea mai mare parte de creşterea semnificativă a cotaţiilor internaţionale, cu 5% la benzină şi 3% la motorină, aceste creşteri fiind însă parţial resimţite şi în preţul la pompă”, au explicat pentru “Evenimentul Zilei” oficialii Rompetrol, al doilea retailer ca mărime de pe piaţă.

Statistici dezolante

România beneficiază de unul dintre cele mai scăzute preţuri pentru benzină şi motorină din Uniunea Europeană, însă costurile se resimt puternic, din cauza veniturilor mici. Un român trebuie să muncească aproximativ opt ore ca să poată plăti carburanţii pentru un drum dus-întors pe autostrada Bucureşti-Piteşti. În schimb, un danez trebuie să muncească doar o oră pentru a parcurge aceeaşi distanţă.
În prezent, cel mai ieftin litru de benzină costă la staţia Petrom 5,90/litru (1,31 euro) iar cel mai scump sortiment la benzinăriile MOL costă 6,66 lei/litru (1,48 euro).