Cum să construiești un plan de afaceri imbatabil

Cum să construiești un plan de afaceri imbatabil

Planificarea și organizarea afacerii sunt două dintre aspectele care fac parte din viața de zi cu zi a oricărui antreprenor. Fie că ești la început de drum sau ai o companie de mai mulți ani și vrei să te extinzi, trebuie să ai, întotdeauna, un plan de afaceri bine pus la punct. Acesta oferă o primă imagine asupra tuturor perspectivelor reale ale unui business, permite stabilirea necesarului de resurse și a unei strategii de dezvoltare. Cu ajutorul unui plan de afaceri, antreprenorii știu misiunea companiei și pot avea o viziune clară asupra drumului pe care îl vor parcurge pentru a-și îndeplini obiectivele. Descoperă, mai departe, cum îți poți construi un plan de afaceri imbatabil, pentru a avea mereu la îndemână cele mai importante informații despre firma ta.

Stabilește scopul planului de afaceri

Această secțiune trebuie să explice ce anume face businessul tău și de ce consideri că va avea succes. Menționează elementele care fac diferența între produsele sau serviciile pe care le oferă compania ta și altele similare de pe piață, determină noile soluții ca să rezolvi o nevoie de pe piață sau ce schimbări trebuie să faci pentru a atrage atenția clienților.

Realizează descrierea companiei

Uneori, antreprenorii au nevoie de planul de afaceri pentru obținerea unui credit ori a unor fonduri nerambursabile sau pentru a-l prezenta unor potențiali investitori. Așadar, acordă atenție secțiunii de descriere a companiei tale și menționează cât mai multe detalii despre misiunea și valorile firmei, un scurt istoric financiar, dacă este cazul, și chiar câteva informații despre înființarea companiei.

Prezintă obiectivele afacerii

Este important ca planul de afaceri să demonstreze că antreprenorul are o idee clară asupra lucrurilor pe care își propune să le realizeze. De aceea, în document trebuie să prezinți obiectivele pe termen scurt, mediu și lung ca să arăți care este tipul de business actual și la ce mărime va ajunge firma, după o perioadă de timp stabilită. Obiectivele afacerii vor arăta și ce activități urmează să fie extinse, suspendate, reduse sau dezvoltate, ce schimbări esențiale va face compania pentru a-și atinge țelul, dar și care sunt principalii indicatori de performanță.

Oferă detalii despre produse și servicii

Atunci când vine vorba despre serviciile sau produsele pe care le oferă compania, este necesar să oferi o descriere detaliată a caracteristicilor acestora, beneficiile aduse consumatorilor, procesul tehnologic prin care sunt obținute sau dacă firma are activitate de producție. Totodată, în această secțiune trebuie incluse și produsele sau serviciile pe care societatea intenționează să le lanseze pe viitor, precum și stadiul de dezvoltare al acestora.

Analizează piața și industria în care activează firma

Un capitol al planului de afaceri pe care îl vei realiza trebuie să facă referire, obligatoriu, și la studierea pieței actuale și potențiale. În acest sens, este de preferat să realizezi o analiză de piață gratuit, cu ajutorul instrumentelor de prospectare și căutare a informațiilor despre companii și mediul de afaceri. În această rubrică a planului de afaceri vor fi menționate nevoile și tendințele pieței, detaliile referitoare la principalii competitori, oportunitățile pe care le oferă piața, publicul țintă, analiza industriei și segmentarea pieței. De asemenea, trebuie menționată cota de piață deținută de companie și potențialul de creștere al serviciilor sau produselor oferite.

Pune la punct strategiile și modul de implementare

Pentru orice business, trebuie stabilite strategia de vânzări care face referire la previziuni și programe de vânzări, dar și strategia de marketing care include la rândul său promovarea, strategia de preț, strategia de distribuție, poziționarea pe piață ori strategia de produs sau serviciu. Totodată, trebuie evidențiate sistemele de monitorizare și evaluare a strategiilor, avantajul competitiv pe care îl deține compania pe piață, valoarea pe care o aduc produsele ori serviciile firmei și parteneriatele strategice, încheiate cu diverși colaboratori.

Planifică bugetul și prezintă echipa

Înainte de a demara o afacere sau o investiție, orice antreprenor are nevoie să pregătească un buget realist. Trebuie incluse aici costurile cu echipamentele, producția, chiriile, cheltuielile cu utilitățile și personalul sau orice alte sume necesare pentru buna funcționare a companiei. Aceste date oferă informații despre managementul riscului, necesarul de finanțare, indicatori financiari cheie, analiză cost-beneficiu sau previziuni cash-flow. În același timp, planul de afaceri trebuie să cuprindă detalii și despre structura organizațională, rolul fiecărui angajat în firmă și sarcinile pe care le va îndeplini, echipa de management dar și informații despre recrutarea și instruirea oamenilor.

 

Planul de afaceri este un document care se revizuiește și se modifică periodic, în funcție de schimbările apărute pe piață și de evoluția afacerii. Acesta oferă o imagine perfectă asupra întregului business și reprezintă un must-have pentru orice antreprenor care își dorește o afacere de succes.