Cum a cumpărat RMGC toată presa din România. Cenzura în legătură cu Roșia Montană i-a costat pe canadieni milioane de euro

Loading ad ...

Cum a cumpărat RMGC toată presa din România. Cenzura în legătură cu Roșia Montană i-a costat pe canadieni milioane de euro

Protestul miilor de români cu privire la proiectul minier de la Roșia Montană nu a prins nici prima pagină a marilor publicații și nici prime time-ul televiziunilor de știri autohtone. Răspunsul autocenzurii din mass media autohtonă nu stă în lipsa de senzațional al acestei afaceri controversate ci poartă însemnele banilor grei primiți, sub formă de reclamă, de trusturile de presă de la Roșia Montană Gold Corporation (RMGC).
Compania care speră să înceapă exploatarea minieră în 2016, a difuzat pe posturile TV, numai în acest an, peste 3.000 de spoturi și inserții publicitare.

După numărul de reclame difuzate, două posturi sunt la distanță în capul listei: România TV și B1. Numărul mare de reclame nu înseamnă că au fost primele și la încasările în bani. Pe de o parte, publicitatea este proporțională cu audiența (cele două posturi nu sunt, după acest criteriu, în “prima ligă”). Pe de altă parte, prețul pentru o reclamă clasică este mai mare decât costul unei inserții de la sfârșitul unei rubrici sponsorizate.

Cele mai multe reclame din acest an, aproape jumătate, au fost difuzate de România TV. Pe postul deținut de Sebastian Ghiță au rulat 1.382 de reclame sau inserții cu sigla RMGC.
B1 TV a avut aproape 1.200 de reclame pentru proiectul de la Roșia Montană. Explicația numărului mare de pe cele două canale: România TV și B1 au avut mai multe rubrici sponsorizate de Roșia Montană Gold Corporation, la finalul cărora apărea sigla RMGC.

După România TV și B1, celelalte televiziuni au avut mult mai puține reclame de la RMCG. Realitatea TV, de exemplu, a avut aproximativ de zece ori mai puține spoturi pe post decât România TV.

Câteva zeci de spoturi au fost și pe Pro TV, Antena 3, Antena 1 și Kanal D, canale cu o audiență de câteva ori mai mare decât România TV și B1. Și principala stație publică, TVR 1, a avut reclame de la RMGC.

5 milioane de euro, prețu tăcerii în presa scrisă românească

În ultimii trei ani și jumătate, Roşia Montana Gold Corporation (RMGC), compania care urmărește să demareze extragerea aurului de la Roșia Montană, a cheltuit pentru publicitate în print un volum brut de 5.443.663 euro (rate card), potrivit monitorizărilor Alfa Cont. Anul trecut, publicația care a atras cel mai mare buget de publicitate de la RMGC a fost ziarul „Evenimentul zilei”, cu 183.900 euro (calculat la rate card).

Anul 2011 a fost cel mai bogat în publicitatea de la compania Roşia Montana Gold Corporation pentru presa scrisă. Au fost comandate 853 de machete publicitare în valoare brută de 2.746.451, conform Alfa Cont. Bugetul este mai mare cu 152,6% față de 2010 și cu 86% față de 2012.

Anul trecut, RMGC a consumat 381 de machete publicitare în valoare brută de 1,47 milioane de euro (rate card). Publicațiile care au obținut cele mai mari bugete (rate card) de la această companie au fost: „Evenimentul Zilei” – 183.900 euro, „Libertatea” – 154.200 euro, „Jurnalul Național” – 140.500 euro, „România liberă” – 106.950 euro, „Ziarul Financiar” – 88.000 euro și „Adevărul” – 78.000 euro.

În topul publicațiilor cu publicitate de la RMGC se mai înscriu: „Gazeta Sporturilor” – 75.600 euro, „Capital” – 68.400 euro și „Click!” – 61.900 euro.

În primele șapte luni ale acestui an, consumul de publicitate în print al RMGC s-a ridicat la 132.164 euro (rate card), reprezentând 27 de inserții. Cele mai mare sume au fost atrase de „Click!” (37.300 euro), „Adevarul de weekend” (24.900 euro), „Adevărul” (22.800 euro), „Libertatea” (8.800 euro) și „Jurnalul Național” (8.500 euro). Toate cifrele reprezintă bugete calculate la rate card.

Loading ad ...