Carnagiu pe şoselele din România. Anual, peste două mii de români îşi pierd viaţa în accidente rutiere

Carnagiu pe şoselele din România. Anual, peste două mii de români îşi pierd viaţa în accidente rutiere

Statistici negre! Peste 4.500 de accidente rutiere au avut loc de la începutul anului şi până în prezent pe şoselele din ţara noastră. Astfel, România se află pe locul trei în Europa după rata de decese rutiere, cu peste 2.000 de persoane care şi-au pierdut viaţa în decursul anului trecut. Consumul de alcool a fost principala cauză a accidentelor, Poliţia Rutieră şi Ministerul de Interne anunţând că sancţiunile vor deveni mult mai dure pentru cei care încalcă legea la volan.

Anul trecut, pe şoselele din Uniunea Europeană şi-au pierdut viaţa peste 27.000 de persoane, cu 9% mai puţin decât în 2011, însă România a fost printre cele trei ţări în care s-a înregistrat o creştere a numărului de victime (cu 1%), alături de Lituania şi Luxemburg, potrivit unui raport al Consiliului European pentru Siguranţa Transporturilor (ETSC).
În 2012, la fiecare un milion de persoane în România s-au înregistrat 94 de morţi în tragedii rutiere. În urma ţării noastre, ca siguranţă pe străzile din ţările europene, nu se mai situează decât Grecia (96 de persoane) şi Polonia (110 persoane).
În 2012, în România au pierit 2.042 de persoane, bilanţ care creşte numărul victimelor înregistrate în ultimii 10 ani peste 25.000 de oameni. Comparativ, în 1990 se înregistrau 4.605 de morţi în accidente rutiere.

27 de morţi, doar în 2013

27 de morţi şi 142 de răniţi. Acesta este bilanţul celor peste 4.500 de accidente care au avut loc în 2013. De cele mai multe ori şoferii s-au urcat la volan sub influenţa băuturilor alcoolice sau a drogurilor. Este principla cauză pentru producerea acestor evenimente, o arată datele de la Poliţia Rutieră.

Cât costă fiecare deces

Potrivit statisticilor, anul trecut, 2.042 de oameni au decedat în urma accidentelor, alţi 8.860 fiind răniţi grav. Costurile suportate de statul român pentru un mort, respectiv pentru un rănit grav în tragediile rutiere se ridică, în ambele situaţii, la 130.000 de dolari (98.000 de euro).
“Fiecare viaţă pierdută în accidente rutiere ne costă, conform unui raport al Băncii Mondiale 130.000 de dolari, în timp ce pentru un rănit grav pierderile financiare sunt similare. Aceste pierderi sunt reale şi reprezintă, într-adevăr, o mare problemă pentru statul român. Spre exemplu, o viaţă pierdută într-un accident de circulaţie nu mai poate fi recuperată. În schimb, în cazul rănitului grav, situaţia se schimbă radical. Omul scapă, părăseşte spitalul şi trăieşte în continuare, ceea ce implică o serie de costuri”, a declarat pentru adevarul.ro medicul Tudor Ciuhodaru de la Spitalul Clinic de Urgenţe “Sfântul Spiridon” din Iaşi.
Nu de puţine ori, afirmă medicul, un rănit grav ajunge să stea în spital chiar şi şase luni. “În urma accidentelor, apar politraumatisme craniene sau alte afecţiuni similare care necesită spitalizare continuă. În aceste situaţii, costurile ajung şi la 10.000 de euro, ele fiind suportate în întregime de spital, respectiv de către statul român”, a declarat doctorul. La un simplu calcul, în urma accidentelor rutiere, numai în 2012, România a pierdut 2,65 miliarde de dolari pentru cele peste 2.000 de persoane decedate, în timp ce pentru răniţii grav suma investită este de 11,51 miliarde de dolari. Mai exact, suma totală se ridică la peste 14 miliarde de dolari (10,6 miliarde de euro).

Autorităţile impun noi reguli

Numărul mare de accidente şi decese de pe şoselele din România a făcut ca autorităţile să facă paşi pentru schimbarea Codului Rutier, prin aplicarea unor sancţiuni mai dure la încălcare legii.
Premierul Ponta i-a cerut ministrului de Interne, Radu Stroe, ca la definitivarea noului Cod Rutier, aflat în dezbatere publică, să ţină cont mai ales de numărul prea mare al deceselor în accidente şi amenzilor neplătite.
“Să ţineţi cont de toate opiniile, dar cel mai mult vă rog să ţineţi cont de realitate: avem mult prea mulţi oameni care mor pe străzi în accidente rutiere, mult prea mulţi oameni care nu plătesc amenzi – noi le dăm amenzile şi ei le aruncă la coş, că nu păţesc nimic – prea multe vieţi pe care am putea să le salvăm. O să fim impopulari pentru o parte dintre cei care sunt supuşi unei legislaţii mult mai dure, dar cred că suntem din nou într-un moment, ca şi în alte zone, în care trebuie să luam decizii”, i-a spus Ponta, ministrului de Interne.
Ministrul Radu Stroe a declarat că, potrivit datelor statistice, cconsumul de alcool, viteza şi condusul fără carnet sunt principalele cauze care conduc la accidente rutiere.

Numărul persoanelor decedate în ţara noastră în urma accidentelor rutiere în perioada 2001-2012:
anul 2001- 2,454 morţi
anul 2002- 2,414 morţi
anul 2003- 2,232 morţi
anul 2004- 2,446 morţi
anul 2005- 2,623 morţi
anul 2006- 2,573 morţi
anul 2007- 2,794 morţi
anul 2008- 3,063 morţi
anul 2009- 2.796 morţi
anul 2010- 2.363 morţi
anul 2011- 2.350 morţi
anul 2012- 2.042 morţi